Cum să schimbăm fotojurnalismul?


Pentru ȘSAJ

În primul rând trebuie să recunoaștem că avem o problemă. O „piesă” învechită, nefuncțională, sub dilema posibilității de „reparație”, care ar trebui schimbată pentru a reporni „mecanismul”. Fie că o „tragem de păr”, adică acționăm direct, ne murdărim mâinile… Fie că așteptăm alt deștept să o facă,  să vedem dacă nu i se întâmplă nimic, gen roșii sau ouă nu tocmai proaspăte aruncate de undeva din mulțime. Mulțime care, și ea ca și noi, așteaptă schimbarea, dar e gata mai degrabă să critice un eșec, fie și de moment, decât să se implice. Fie „eroic” așteptăm schimbarea să vină de la sine. Că doar, n-o să se  lase ea așteptată o veșnicie… În al doilea rând ne determinăm ce facem și cum facem. Iar în al treilea – partea care îmi place cel mai mult (sper că și vouă) – acționăm! Adică facem ceea ce am decis că facem și care până la decizia noastră tot nu se făcea.

Ș’apoi ce este cu acest fotojurnalism de trebuie să-l schimbăm? Ce „răceală” a mai prins de n-o poate continua așa? „Filosofii” dintre Nistru și Prut neagă însăși existența lui. Fotojurnalistul Ion Dogaru e chiar unul dintre ei. „Nu pot să vă spun de fotojurnalism în Republica Moldova decât faptul că acesta nu există”, a exclamat Dogaru la solicitarea unui învățăcel în ale fotojurnalismului. Așa își iubește omul meseria, dle… O neagă ca mai apoi să se înalțe deasupra sa, ca un revelator veritabil… O fi. Alți maeștri, ca Mihai Vengher și Mihai Potârniche de la studioul Moldpress, s-au dovedit a fi prea ocupați pentru a se încadra în modestul dead-line dedicat identificării de soluții pentru „muribundul” fotojurnalism. Aşa e, dle. Casa arde, dar pompierii fără programare nu se ridică de pe scaune. Barem să achite facturile pentru apă…

O fi judecat eu prea aspru și prea subiectiv, dar cert este că nici „muntele” şi nici eu n-am făcut mare lucru. Nimeni n-a venit. Totuşi, problema rămâne problemă. De n-ar fi fotojurnalişti, n-ar fi nici fotojurnalism şi, prin urmare, n-am avea ce discuta la moment. Aşa, însă, fotojurnalişti avem. Însă nu-şi prea cunosc ei munca. Or, mulți fotografi nu au nici cea mai vagă idee despre diferența dintre fotografie şi fotojurnalism. Fotojurnalistul american Mark M. Hancock scrie pe blogul său că fotojurnaliştii sunt reporteri vizuali ai faptelor, care redau verbe, verbe de acţiune, în timp ce fotografii pozează substantive.

„Un jurnalist spune povești. Un fotograf face poze cu substantive (case, locuri și lucruri). Un fotojurnalist redă ceea ce este mai bun din amândouă și redă această esență în cel mai puternic mediu care a existat vreodată – o singură imagine nemișcată”, notează Hancock. Fotojurnalistul mai scrie că tocmai verbele sunt cel mai mult vânate de fotojurnalişti, verbele care sunt mereu utilizate în conjuncţie cu imaginile. „Deși fotojurnaliștii pot face fotografii cu o expunere adecvată și cu o compoziție corespunzătoare, cât e ziua de lungă, tot ceea ce vânează aceștia sunt verbele”.

Cât de des vânează fotojurnaliştii „home-made” aceste „binecuvântate” verbe? Hancock spune răspicat: „În calitate de om în serviciul cetățenilor, fotojurnalistul are obligația de a reda întreaga propoziție implicită din spatele fiecărui eveniment. Nu există scuze. Ai reușit sau nu”. Păi, ce să zic, la noi scuze se găsesc. Bunăoară, una ar fi că fotojurnalism în Republica Moldova nu există. Deci, pornim de la aceasta. Ne debarasăm de scuze şi ne înarmăm cu verbe, „arme de vânătoare” care se „descarcă” dibaci în caption-uri – cuvinte de sub imagini, cunoscute şi sub denumirea de legendă.

La multe ziare, fotografii se limitează doar la nume. Ei nu scriu caption-uri. Uneori nu pot scrie nici măcar titlul unei povești. De asemenea, nu sunt în stare nici măcar să fotografieze o propoziție. Aşadar, ne învăţăm să scriem caption-uri. Cum? Extrapolăm realitatea pe care o reflectăm în imagini la caption-uri. Şi n-o facem ciobâneşte, ci a la Reuters. Caption-uri bazate pe acurateţe şi neinfluenţare, care răspund la întrebările de bază pentru un jurnalism de calitate. Cine este în fotografie? Când a fost făcută fotografia? Unde a fost făcută fotografia? Ce indică fotografia? De ce un anumit subiect face un anume lucru? Caption-urile sunt scrise la timpul prezent şi trebuie să utilizeze un limbaj simplu şi concis. Acestea sunt formate în general dintr-o singură propoziţie, dar a doua propoziţie trebuie adăugată dacă sunt necesare contexte sau explicaţii suplimentare. Abandonând presupunerile şi fără a neglija sursele, fotojurnalistul urmează să se limiteze la ceea ce indică fotografia şi la ceea ce ştie. Iar editorul ar trebui să insiste, să revină cu întrebări la fotograf dacă legenda nu explică pe deplin imaginea.

Aceste întrebări şi dileme fotojurnalistice au format obiectul preocupărilor fotojurnalistului Nicolae Pojoga. Or, dumnealui ştie să găsească „rana” şi să pună „sare” pe ea. Iar sarea nu este nici mai mult nici mai puţin decât acei 95% de transpiraţie, pe care ar trebui să-l reprezinte caption-ul pe lângă cele 5% de inspiraţie din imagine.

Un alt aspect la care ar trebui să ne gândim atunci când pregătim o schimbare este cum abordăm meseria. Or, fotojurnalistul nu este niciodată liber, ci permanent în slujba cetăţeanului pe care îl serveşte necontenit. Mulți fotojurnaliști mor în fiecare an în timp ce colectează imagini vizuale, care le arată oamenilor atrocitățile, pericolele și lumea care îi înconjoară. Suntem noi – fotojurnaliştii din Republica Moldova – capabili să aducem pe altarul opiniei publice astfel de jertfe în numele adevărului şi a unui viitor mai bun? Eu zic că nu. Dar dacă şovăim să răspundem, înseamnă că ne pasă. Şi, deci, într-un târziu putem deveni mai buni decât suntem.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: