(VIDEO) Ce este Eminescu când deja nu mai este?


Reporter: Denis Zavorotnîi
Imagine:
Ion Creţu
Montaj:
Vitalie Vasilachi

Germanii îl au pe Goethe, francezii – pe Hugo, portughezii – pe Camoes, spaniolii – pe Dante, ruşii – pe Puşkin, ucrainenii – pe Şevcenco, georgienii – pe Rustaveli… Noi, românii, ne-am ales cu domnul Eminescu. Ce-au fost românii când eu n-am fost? Ce vor fi românii când eu nu voi mai fi? se întreba poetul zbuciumat de vitregiile epocii care îl consumau.

Ce este Eminescu când deja nu mai este? Şi cum convieţuieşte el cu românii de azi? S-au întrebat oamenii de cultură: scriitori, cercetătorii ştiinţifici, critici literari, reuniţi la o masă rotundă în incinta Academiei de Ştiinţe a Moldovei.

Nu credeam să învăţ a muri vreodată – să fi scris Eminescu doar acest vers, cultura română s-ar fi îmbogăţit semnificabil. Poetul însă trebuie citit, nu doar citat – s-a adresat tinerilor sociologul Adrian Dinu Rachieru, moderatorul întâlnirii de suflet cu Eminescu. „Și cum unii dintre cei care, fiind pigmei literari, vă reproșează că dvs. ați rămas la Eminescu, când, de fapt, marea problemă cu care ar trebui să ne confruntăm toți este să încercăm să ajungem la Eminescu, conviețuirea cu Eminescu nu trebuie să ne sperie de polemici și de controverse. Mai mult, sociologic judecând, orice scriitor în momentul în care e repus în discuție, în care iscă astfel de dezbateri, își confirmă statutul de scriitor viu. Longevitatea lui este asigurată. Supraviețuirea lui nu doar muzeistică este în astfel chip o permanență a culturii și, evident, nu-mi fac nici un fel de griji  în privința viitorului lui Eminescu. El rămâne în permanență un reper și, cu certitudine, un nume la care ne vom raporta”, a menționat Adrian Dinu Rachieru.

Domnia sa a avut grijă ca cei prezenţi în sală să nu plece acasă fiecare cu opinia sa, motiv pentru care a venit şi cu o susţinere a tezelor sale – cartea semnată „Eminescu după Eminescu”, scrisă – după cum menţionează autorul – la îndemnul marelui critic literar, George Călinescu: Fiecare critic are datoria de a scrie despre Eminescu.

Problema poetului naţional şi provocarea pe care aceasta o lansează s-a limpezit organic în precizarea făcută de criticul literar Mihai Cimpoi. „Campaniile de demitizare confirmă și ele valoarea lui Eminescu, fiindcă nu se discută despre un alt poet român în felul ăsta. Ați văzut undeva o contestare a lui Alecsandri sau a oricărui alt poet român? Eminescu vorbește mai multor epoci, nu neapărat epocii sale. Nu se schimbă Eminescu, se schimbă epocile, generațiile, cititorii, etc.”, a accentuat Mihai Cimpoi.

Dacă convieţuirea cu Eminescu la nivelul spiritului uman este una perceptibilă, înţeleasă, cum convieţuieşte oare un oraş cu Eminescu? Să zicem urba Chişinăului…

Şi după toate, oare am rămas la Eminescu, precum afirmă criticii denigratori? Nu. Noi trebuie să ajungem la Eminescu, acolo unde tinde şi scriitorul Valeriu Matei. „Dacă vom stărui asupra mitului Eminescu, ne vom regăsi pe noi înșine. Aplecându-ne asupra operei, făcând investigații în opera eminesciană, ne vom regăsi fiecare în parte și toți împreună așa cum ar trebui să fim. Mai ales noi, cei care am suportat deznaționalizarea, care am suportat sovietizarea, care am suportat un jug colonial străin, putem să ne recăpătăm firescul, identitatea civică și națională prin Eminescu, care în anii de ocupație, și țaristă, și sovietică, a fost o armă de apărare și o armă de luptă de rând cu alte valori ale culturii noastre. V-am spus aceste lucruri și pentru a vă provoca la discuție. Și aș vrea să știu dacă pentru dvs., cei mai tineri, Eminescu este o asemenea armă utilă, necesară întru devenirea dvs. întru ființă, așa cum spunea marele filozof, Constantin Noica”, s-a adresat celor prezenți Valeriu Matei.

Dle Valeriu Matei, vă asigur că pentru tinerii de azi Eminescu este o asemenea armă. Mai mult chiar, el este un reper. Şi ca să nu vin cu vorbe goale precizez că anume Eminescu a şi fost subiectul spectacolului de debut al teatrului privat pentru tineret „Maestro”, iar mai exact: Eminescu şi Veronica Micle – marea sa iubire, dar şi un model arhetipic de convieţuire cu Eminescu.

Punerea în scenă a acestei piese, căreia regretatul poet Grigore Vieru i-a dat calificativul de poem este un omagiu adus lui Eminescu şi zbuciumului unei iubiri cum rar se mai întâmplă pe acest pământ.

Şi dacă se întâmplă, se-ntâmplă Eminescu-n noi precum şi noi ne întâmplăm în el. „De-oi muri – îşi zice-n sine – al meu nume o să-l poarte / Secolii din gură-n gură şi l-or duce mai departe, / De a pururi, pretutindeni, în ungherul unor crieri / Şi-or găsi, cu al meu nume, adăpost a mele scrieri!”

Un răspuns to “(VIDEO) Ce este Eminescu când deja nu mai este?”

  1. Delia Says:

    Felicitari pentru articol si blog!

    EMINESCU SECRETUL POLITIC

    ECONOMISTUL MIHAI EMINESCU

    Aceste carti sint publicate cu CopyLIBER (au copierea, traducerea, difuzarea neingradite si gratuite).

    Daca aveti html-ul dezactivat: cu PASTE asezati link-ul in browser si, apoi, apasati ENTER.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: